کد مطلب:315379 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:341

روایت ابوالفرج در ندبه ی ام البنین
به روایت ابوالفرج و غیره او به قبرستان بقیع می رفت و ندبه می كرد برایشان. اشجی ندبة و احرقها یعنی با سوز و گدازی ناله و گریه می كرد. مروان ملعون كه



[ صفحه 65]



از خلفاء بنی امیه بود با جمعی از اهل مدینه در بقیع می آمدند و با او در گریه موافقت می كردند [1] و این بیان را محمد بن علی بن حمزه به سند خود از امام جعفر صادق علیه السلام روایت كرده و از بعضی كتب معتبره نقل شده كه ام البنین علیهاالسلام، اول زنی بود كه حضرت امیر بعد از فاطمه ی زهرا علیهاالسلام تزویج نمود و در كتاب تذكرة الخواتین هم نقل شده و این منافاتی با وصیت حضرت صدیقه به تزویج امامه بنت زینب ندارد چنانچه بعضی استبعاد نموده، چرا كه آن حضرت وصیت نكرد كه اول زنی كه اختیار می كنی امامه باشد و از نقل بعضی كتب مثل كنزالمصائب كشف می شود كه ام البنین علیهاالسلام عالمه بوده، چرا كه نقل نموده اند حضرت ابوالفضل علیه السلام در اوائل عمر خود علوم بسیار از پدر و مادر و خواهران خود فراگرفت و این بعید نیست، چرا كه آنها در جوار شاه ولایت و معدن علم تربیت شده بودند و مخفی مباد كه شرعا و عقلا اخلاق و دانش و بینش مادر را در طفل چه از جهت ولادت و چه از جهت رضاع و شیر مدخلیتی عظیمه در تربیت هست. اول مدرسه و كلاس اول طفل دامن مادر است:



باشد به جهان در نظر دانشور

آغوش زن اولین دبستان بشر



این مكتب ابتدائی ارعالی نیست

از تربیت بشر مجوئید اثر



و مادر تربیت شده می تواند طفل را تربیت كند چنانچه حسن اخلاق و حسن رفتار زن را در معاشرت و آسایش و تمتع مرد از او آثار عظیمه و فوائد كثیره است.

در حدیث وارد است كه: زن به منزله قلاده ای است كه مرد در گردن خود می افكند. پس ببین كه چگونه قلاده می گیری [2] و فرمودند كه زن صالحه و غیر صالحه هیچ یك قیمت ندارند. زن صالحه طلا و نقره قیمت آن نیست. بلكه او بهتر است از طلا و نقره و زن غیر صالحه به خاك هم نمی ارزد و خاك بهتر از اوست [3] و حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود كه: به كفو و مثل خود بدهید و از كفو و مانند خود دختر بخواهید و از برای نطفه ی خود زنی پیدا كنید كه شایسته آن باشد [4] و در حدیث



[ صفحه 66]



صحیح وارد است از حضرت صادق علیه السلام كه: هر كه زنی را بخواهد برای حسن جمال و مال او، از هر دو محروم ماند و اگر از برای دین داری و صلاح بخواهد، خداوند مال و جمال را با هم روزی او كند [5] و از امیرالمؤمنین علیه السلام منقول است كه فرمود: بخواه زن گندم گون فراخ چشم و سیاه چشم و بزرگ سرین میانه بالا. پس اگر او را نخواستی بیا مهرش را از من بگیر [6] و حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود:

«ایاكم و خضراء الدمن قیل و ما خضراء الدمن قال المرأة الحسنا فی منبت السوء [7] .

از سبزی روی مزبله دوری كنید. گفتند: سبزی روی مزبله چیست؟ فرمود زن زیبائی كه در خانواده بدی پرورش یافته باشد».


[1] مقاتل الطالبيين ص 56.

[2] وسائل الشيعه (آل البيت) ج 20 ص 33.

[3] همان منبع.

[4] وسائل الشيعه - كتاب نكاح باب 13 حديث 3.

[5] همان باب 14 ح 1 (آل البيت).

[6] وسائل الشيعه ج 20 ص 56 (آل البيت).

[7] مقنعه ي شيخ مفيد ص 79.